7 tips voor de nieuwe netwerker
Sinds ik voor mijzelf begonnen ben, is er een wereld voor mij opengegaan. Ik besloot me op het netwerken te storten, omdat ik merk dat ik mijn bedrijf naar buiten moet brengen. Mensen moeten je kennen willen ze met je werken.
Ik heb een marketing & communicatiebureau, met de focus op duurzaamheid & techniek. Mijn kracht ligt in het vertalen van de vaak vrij technische informatie van bedrijven naar informatie waar ook niet-techneuten mee kunnen werken, een soort technische tolk. En omdat ik duurzaam werken erg belangrijk vind, sta ik bedrijven bij die “iets met duurzaamheid” doen, om van dit “iets” een speerpunt te maken, en dat duurzame speerpunt te vermarkten. Zo werk jij aan een duurzame bedrijfsvoering en werkt de duurzame bedrijfsvoering aan jou(w bedrijf). Tja…. Wat voor netwerk hoort daar dan weer bij?
Natuurlijk kan je dan zomaar in het wilde weg gaan “netwerken” (jawel, dat is een werkwoord!), maar dat is wel heel erg tijdrovend,... weet ik nu uit ervaring. Een goede netwerkstrategie draait om drie dingen: focus, voorbereiding en reële verwachtingen.
1. WAT VOOR TYPE NETWERK ZOEK JE?
Ja, er blijken verschillende types te zijn. Daar bedoel ik mee van heel zakelijk naar heel vriendelijk. Nu wil iedereen natuurlijk zaken doen, maar ga bij jezelf na hoe ver je daarin wilt gaan. Bij zakelijke netwerken horen bijvoorbeeld ook zakelijke fee’s (maar daarover straks meer) en een hele zakelijke houding.
Het eerste netwerk waar ik me bij aansloot was een heel maatschappelijk netwerk. Leuk en interessant voor mij als persoon, maar minder nuttig voor mijn bedrijf. Hoewel ik er wel geleerd heb, was het geen optie om daarbij aangesloten te blijven. Maar het blijft wel in mijn achterhoofd hangen, als netwerk waar ik persoonlijk bij aangesloten wil blijven. Leuk voor later....
2. WAAR LIGGEN JOUW "GRENZEN"?
Wil je regionaal netwerken, ga je meteen landelijk? Waar wil je aan de slag? Dit lijkt evident, maar als je eenmaal op weg bent, zal je zien dat een groot aantal borrels, beurzen en bijeenkomsten buiten jouw regio liggen. Natuurlijk is het niet erg om een keer 200 km te rijden, maar om dat nu elke week te doen…., Ga voor jezelf na of je dat ervoor over hebt, niet alleen in km, maar vooral ook in tijd. Bedenk van te voren of dit op kan leveren wat je wilt of niet.
3. WAT MAG HET KOSTEN?
Netwerken kosten geld. Sommigen, voor een startende onderneming, best veel. Kijk van te voren wat jij bereid bent (en kunt) betalen. En wees niet ontmoedigd als er je niet aan jouw netwerkkeuze mee kan doen. Soms zijn er wel oplossingen te bedenken zodat je toch aanwezig kan zijn. Sta ervoor open en vraag er gewoon naar.
VOORBEREIDING!
4. VRAAG IN JOUW NETWERK
Jawel, natuurlijk heb je een netwerk: vrienden, familie, (oud)collega’s. Vraag eens rond. Wie is waar lid van? Wat vinden ze ervan? Levert het iets op aan contacten, werk etc. Je zal erachter komen dat mensen het niet alleen leuk vinden om jouw over hun netwerk te vertellen, maar ook om je een keer als introducé mee te nemen. Dan kan je meteen kijken of het iets voor je is.
5. GOOGLE IS JOUW VRIEND
Zoek online naar netwerken die jou aanspreken, binnen de door jou vastgelegde regio vallen en eh… betaalbaar zijn. Je zult zien dat er toch meer zijn dan je dacht. Schrijf ze aan, en vraag of je een keer mag komen kijken. De meeste netwerken staan daar absoluut voor open.
6. WEET WIE JE GAAT ONTMOETEN
Op het moment dat je ergens naartoe gaat, zorg dat je weet wie er in dat netwerk zitten. (weer: google…en LinkedIn). Kijk of je in contact kunt komen met de mensen die wat voor jou kunnen betekenen en waar jij iets voor kunt doen.
VERWACHTINGEN
7. ZAKEN DOEN IS GUNNEN
Weet dat je waarschijnlijk niet meteen met een opdracht de deur uitloopt. Als het je wel lukt, dan heb je absoluut iets heel erg goed gedaan en … reageer dan aub op dit artikel, ik ben heel benieuwd hoe je dat geregeld hebt! Maar goed, wees niet teleurgesteld als je geen deal sluit. Het gaat er bij het netwerken om, om de juiste mensen te leren kennen. Zij denken aan jou (en jij aan hen, jij bent per slot van rekening ook even onderdeel van dat netwerk) als ze je nodig hebben, geven tips en leads en soms, kunnen ze jouw diensten zelf ook gebruiken.
Goed netwerken vergt naar mijn mening drie dingen: Focus, Voorbereiding en reële Verwachtingen. Je investeert in tijd, soms in geld, en vaak in kennis, om zo tot een resultaat te komen: naamsbekendheid en opdrachten…wellicht niet binnen dit netwerk, maar dan we via het netwerk.