Mijn drie beste “communicatietrucjes”
Ik hoor het steeds vaker ;”O..ben je communicatiedocent / trainer? kan je me wat trucjes leren?”. Ehm… nou, nee. Communiceren is geen trucje…helaas… het is een vaardigheid. En het vervelende daarvan is dat je dat moet trainen. Trucjes werken niet of..in elk geval niet lang. Mensen voelen of je iets meent, of dat je doet alsof. Sommigen wat eerder dan anderen.
Maar toch… Het zou natuurlijk stoer zijn als ik het bovenstaande zeg in antwoord op zo’n vraag, maar vaker dan ik eigenlijk zou willen geef ik toch antwoord. Want natuurlijk zijn er absoluut dingen die je kunt doen om een goed en effectief gesprek te voeren.
Dus toch… mijn “trucjes”:
AANDACHT… voor jouw gesprekspartner
Het klinkt suf, maar als je in een gesprek zit, zorg ervoor dat je met jouw gedachten in DAT gesprek zit. Afdwalen is menselijk hoor. Je hoort zaken, en wordt meteen getriggert. Dat overkomt de besten onder ons. Als, in een gesprek, bijvoorbeeld het gaat om het maken van offertes, zou het zomaar kunnen dat je opeens denkt “oh, ik moet nog een factuur versturen.”. Dat zorgt ervoor dat je afgeleid bent en je -tijdelijk- minder bij het gesprek bent.
Dit heeft twee mogelijke nadelen. Ten eerste voelt jouw gesprekspartner dat je even geen deelnemer bent in het gesprek. Dit kan resulteren in een “He-is -just-not -that- interested-gevoel”. Iets wat je echt wilt voorkomen tijdens een gesprek.
Het tweede nadeel kan zijn dat je een deel van het gesprek hebt gemist. Dat moet je later weer oppakken, maar feit blijft dat je een deel niet hebt gevolgd. En misschien wel iets belangrijks hebt gemist.
Dus als je merkt dat je afdwaalt, stop daarmee ;-)
2. FOCUS…. je op het onderwerp
Het gesprek gaat niet over jou. (tenminste, niet altijd). En als het niet over jou gaat, maak het dan ook niet over jou. Soms vertellen mensen je een bijzonder of opvallend verhaal. Een beetje in lijn met het vorige, triggert dat iets bij jou. B.v. iemand vertelt dat hij het nogal druk heeft op zijn werk. Luister dan dáár naar, en begin niet over hoe zwaar jij het hebt op jouw werk. Het gaat nu over de ander en dat verhaal moet gewaardeerd worden. Trouwens, het gevoel van de een hoeft niet gelijk te zijn aan het gevoel van de ander. Dus laat de focus van het gesprek waar het hoort. In dit geval, bij de gesprekspartner.
3. DE BELANGRIJKSTE: LUISTER…naar wat er gezegd wordt
Noem het een beroepsdeformatie, maar als mensen in mijn omgeving een gesprek hebben, moet ik het wel volgen. En, nee … het gaat me zelden om wat er gezegd wordt, maar voornamelijk om hoe zaken worden gezegd. Of eigenlijk, hoe er wordt geluisterd. Wat me dan opvalt is dat er relatief veel wordt gezegd en weinig wordt geluisterd. Hoe kan je een goed gesprek hebben, als beide partijen enkel hun eigen boodschap overbrengen en geen van tweeën probeert te begrijpen wat de ander zegt.
oja… en luisteren doe je NIET met je oren!
Je ouders hadden het verkeerd. Ja, echt waar. Goed luisteren, doe je door - op de juiste tijden, de juiste vragen te stellen. Vragen die zaken verduidelijken, die zorgen dat je de ander goed begrijpt. Luister daarom naar de ander, met aandacht en zonder aannames. Daarmee bedoel ik dat je alles wat je zelf denkt te weten, of concludeert eerst navraagt en nog GEEN mening formuleert. Zodra je een eigen mening hebt of een aanname doet, luister je niet meer zo onbevangen naar wat de ander zegt. Je probeert nu zijn of haar teksten in jouw aannames en meningen “te vouwen”. Dat kan direct voor misverstanden zorgen. Vraag dus door, kijk of je het snapt en of degene die vertelt het eens is met jouw interpretatie van hetgeen verteld is (vat daarom het gesprek ook een keer samen).
Je zal zien dat met het toepassen van deze “Trucjes” jouw gesprekken opeens veel interessanter lijken te worden.
Wil je meer weten over hoe je een echt effectief gesprek voert?
Neem dan contact met me op:
auteur: Pleunie Warnink
Pleunie@groenepepercommunicatie.nl