Mijn 3 beste “communicatie-trucs” voor een effectief interview
Ik hoor het steeds vaker ;”O..ben je communicatiedocent / trainer? kan je me wat trucjes leren?”. Ehm… nou, nee. Eigenlijk niet. Want, communiceren is geen trucje…helaas… het is een vaardigheid. En het vervelende daarvan is dat trucjes niet, of niet lang werken. Mensen voelen of je iets meent, of dat je doet alsof. Sommigen wat eerder dan anderen. Maar toch…
Het zou natuurlijk stoer zijn als ik het bovenstaande zeg, maar vaker dan ik eigenlijk zou willen geef ik toch antwoord op zo’n vraag. Want natuurlijk zijn er wel zaken die je kunt doen om een goed en effectief gesprek, danwel interview te voeren.
Dus toch… mijn trucjes:
AANDACHT!
Het klinkt suf, maar als je in een gesprek zit, zorg ervoor dat je met jouw gedachten in DAT gesprek zit. Afdwalen is menselijk hoor. Je hoort zaken, en wordt meteen getriggert. Dat overkomt de besten onder ons. Als, in een gesprek, bijvoorbeeld het gaat om het maken van offertes, zou het zomaar kunnen dat je opeens denkt “oh, ik moet nog een factuur versturen.”. Dat zorgt ervoor dat je afgeleid bent en je -tijdelijk- minder bij het gesprek bent.
Dit heeft twee mogelijke nadelen. Ten eerste voelt jouw gesprekspartner dat je even geen deelnemer bent in het gesprek. Dit kan resulteren in een “He-is -just-not -that- interested-gevoel”. Iets wat je echt wilt voorkomen tijdens een gesprek.
Het tweede nadeel kan zijn dat je een deel van het gesprek hebt gemist. Dat moet je later weer oppakken, maar feit blijft dat je een deel niet hebt gevolgd.
Dus als je merkt dat je afdwaalt, stop daarmee ;-)
FOCUS
Het gesprek gaat niet over jou. (tenminste, niet altijd). Maar als het niet over jou gaat, maak het dan ook niet over jou. Soms vertellen mensen je een bijzonder of opvallend verhaal. En, een beetje in lijn met het vorige, triggert dat iets bij jou. B.v. iemand vertelt dat hij het nogal druk heeft op zijn werk. Luister dan daarnaar, en begin niet over hoe zwaar jij het hebt op jouw werk. Het gaat nu over de ander en dat verhaal moet gewaardeerd worden. Trouwens, het gevoel van de een hoeft niet gelijk te zijn aan het gevoel van de ander. Dus laat de focus van het gesprek waar het hoort. In dit geval, bij de gesprekspartner.
DE BELANGRIJKSTE: LUISTER
Noem het een beroepsdeformatie, maar als mensen in mijn omgeving een gesprek hebben, moet ik het wel volgen. En, nee … het gaat me zelden om wat er gezegd wordt, maar voornamelijk om hoe zaken worden gezegd. Of eigenlijk, hoe er wordt geluisterd. Wat me dan opvalt is dat er relatief veel wordt “ gezonden” en weinig wordt “ontvangen”. Hoe kan je een goed gesprek hebben, als beide partijen enkel hun eigen boodschap overbrengen en geen van tweeën probeert te begrijpen wat de ander zegt.